Pomoc advokáta dítěti

Dne 19. 6. 2024 byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novelizace pod číslem 165/2024 Sb., která mění zákon o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a zákona o soudnictví ve věcech mládeže. Nový zákon reaguje na výtku Evropského výboru pro sociální práva směřovanou ČR, který v roce 2020 rozhodl o rozporu české právní úpravy s čl. 17 Evropské sociální charty. Nedostatky spočívaly zaprvé v absenci povinného právního zastoupení v řízení ve věcech dětí mladších 15 let a dále kompletní neumožnění, aby dítě mladší 15 let nemuselo být vůbec postaveno před soud.

Nový zákon v § 89c stanovil, že dítě mladší patnácti let musí být zastoupeno právním zástupcem již od okamžiku, kdy podává vysvětlení jako dítě, u něhož se zjišťuje a objasňuje, zda spáchalo čin jinak trestný, nebo jsou proti němu jiným než utajovaným způsobem prováděny jiné úkony podle zmiňovaných předpisů nebo trestního řádu, včetně úkonů neodkladných a neopakovatelných, ledaže nelze podání vysvětlení nebo provedení jiného úkonu odložit a vyrozumění právního zástupce o něm zajistit.  Takto musí být dítě zastoupeno až do 18 let jeho věku. Pokud by to státní zástupce, státní zastupitelství, či soud pro mládež považoval za vhodné s ohledem na dosáhnutý stupeň rozumové a mravní vyspělosti onoho dítěte, a samozřejmě s přihlédnutím k okolnostem případu, musí mít dítě právního zástupce až do dovršení 21 let.

V § 89 nalezneme nově shrnuté fáze řízení, které se týkají speciálně jen řízení ve věcech dětí mladších patnácti let. Objasňovací fází řízení se rozumí odhalení a zjištění skutečností důvodně nasvědčujících tomu, že byl spáchán čin jinak trestný a že se jej dopustilo dítě mladší patnácti let. Druhá jest návrhová fáze řízení, která ověřuje, zda je nezbytné, aby státní zastupitelství podalo soudu pro mládež návrh na uložení opatření dítěti mladšímu patnácti let. Poslední fáze zařazena pod písmenem c) je soudní fází řízení, nebo-li řízení před soudem pro mládež.

Nový § 89j dává státnímu zastupitelství možnost nepodat návrh na uložení opatření a dává mu k tomu konkrétní důvody, kdy tak nemusí učinit. Například vzhledem k povaze a závažnosti činu jinak trestného, postoji dítěte mladšího patnácti let k jeho spáchání a jeho chování po spáchání takového činu, osobě dítěte, jeho výchovnému prostředí a dosavadnímu způsobu života a případně též vzhledem k době, která uplynula od spáchání činu jinak trestného, je zřejmé, že uložení opatření dítěti není zapotřebí a že již bylo dosaženo účelu zákona. Dále pokud vůči dítěti jeho např. státní zástupce, či jiná osoba, které bylo svěřeno do péče, již použili dostatečné výchovné prostředky nebo výchovná opatření dle zvláštních právních předpisů a zároveň lze tento postup považovat za postačující k dosažení účelu zákona.

Zdroj: z.č. 165/2024 Sb. a důvodová zpráva